Účinkující
Vše
  • Všechny
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2004
  • 2003
  • 2002
  • 2001
  • 2000
  • 1999
  • 1998
  • 1997
  • 1996
  • 1995
VŠE| A| B| C| D| E| F| G| H| CH| I| J| K| L| M| N| O| P| Q| R| S| T| U| V| W| X| Y| Z

Abdullah Ibrahim


Na Jazz Goes to Town zahrál s kapelou

Web

Historie/Popis

Abdullah Ibrahim se narodil v Kapském městě v roce 1934, z dětství se dobře pamatuje na poslouchání tradičních afrických lidových písní, náboženských písní i jazzu. To vše se dokonale zrcadlí v jeho hudbě. První lekce na klavír dostával v roce 1941. Jako profesionální hudebník začal hrát v roce 1949 v souborech Tuxedo Slickers, Willie Max Big Band. V roce 1959 potkal altsaxofonistu Kippi Moeketsiho, který ho přivedl k oddanosti k hudbě. V roce 1965 se setkal a brzy oženil s jihoafrickou zpěvačkou Sathimou Bea. V roce 1962 se Dollar Brand Trio s Johny Gertzem na kontrabas a Makayao Ntshoko na bicí vydalo na turné po Evropě. Duke Ellington je slyšel v curyšském Africana clubu a pozval trio na nahrávací session pro značku Reprise Records. Vznikl tak titul Duke Ellington presents the Dollar Brand Trio. V letech 1963/64 trio účinkovalo na předních evropských festivalech, které zahrnovali televizní a rozhlasové přenosy a vystoupením na Newportském jazzovém festivalu v roce 1965 zahájil Dollar Brand první turné po USA V roce 1966 vedl Duke Ellington Orchestra. Dalších asi šest měsíců hrál už jako Abdulah Ibrahim (koncem šedesátých let přešel k islámu) s Quartetem Elvina Jonese. V roce 1968 odehrál světové sólové turné a od té doby kontinuálně koncertuje po USA, Evropě a Japonsku na nejdůležitějších světových festivalech jako Montreux, North Sea, Berlin, Paris, Montreal. Cestovatel Ibrahim se vrátil v roce 1962 do Jihoafrické republiky, ale nalezl tam podmínky tak skličující, že se v roce 1976 vrací zpátky do New Yorku. V roce 1988 získává ocenění za soundtrack k filmu CHOCHOLAT (vyšlo na albu MINDIF), další úspěšnou hudbou k filmu z Ibrahimovy dílny je NO FEAR, NO DIE. Politické změny v Jižní Africe, které odstraňují apartheid a nastolují demokratickou nerasistickou společnost Ibrahim vítá a v roce 1990 se vrací do Jižní Afriky, svůj byt v New Yorku si ale ponechává. Koná mnoho celosvětových turné s vlastním souborem a také celou řadu sólových klavírních recitálů. Hraje také v duu s legendárním bubeníkem Maxem Roachem. Na jeho posledních projektech mu švýcarský skladatel Daniel Schnyder aranžoval skladby pro nahrávku s 22 členným smyčcovým orchestrem. Jeho skladby interpretuje také plně obsazený Munich Radio Philharmonic Orchestra. Světová premiéra proběhla ve slavném Hercules Saalu v Mnichově v lednu 1998 pod vedením Barbary Yahr. Smyčcová verze měla premiéru v curyšské Tonhalle v únoru 1998, vychází CD pod titulem AFRICAN SUITE. Hudbu na pomezí jazzu a vážné hudby nahrává také s big bandem NDR (Norddeutscher Rundfunk). Na dvoucédéčku AFRICAN SYMPHONY z roku 2001 je zachycena jak symfonická verze Ibrahimových kompozic, tak i jeho spolupráce s NDR Jazz Big Bandem. Další důležitou událostí v tvorbě Ibrahima byla premiéra CAPE TOWN TRAVELLER, multimediální produkce na Lipském hudebním festivalu v roce 1999 zahrnující hodinové představení Abdullaha Ibarahima s jeho vokální skupinou Ekaya Sextet, a filmovými materiály z jižní Afriky, a evropských roků, k tomu elektronické zvuky od impresionistických až po drum & bass. K jeho nejnovějším albům patří CAPE TOWN REVISITED natočené v Kapském městě a basistou Marcusem McLaurinem a bubeníkem George Grayem, s přidanou trumpetou Feya Faku v některých skladbách. Nebo pěkná náladová živá bigbandovka s orchestrem NDR EKAPA LODUMO z roku 2001.