Ľuboš Beňa
Na Jazz Goes to Town zahrál s kapelou
Web
Historie/Popis
Slovenský hráč na resofonickou kytaru Ľuboš Beňa a Matěj Ptaszek, český profesionální pouliční bluesman, se vracejí k tradiční formě černošské hudby 20. a 30. let minulého století. Resofonická kytara, či dobro, původní vynález slovenských emigrantů bratrů Dopjerových z roku 1927, se v Beňových rukách stává rytmicky nesmírně přesným a citlivým nástrojem. Beňa putoval za autentickým pouličním blues do oblastí amerických států Mississippi, Arkansas a Tennessee. Na jeho interpretaci je poznat zkušenost s lidovým, uvolněným a skromným pojetím této hudební formy. Na slovenské bluesové scéně není žádným nováčkem. Začínal v roce 1995 v rodné Skalici jako kytarista bluesrockového Trdelník Bandu. Později pod vlivem setkání s rakouským bluesmanem Hansem Thessinkem na trnavském Dobrofestu přesedlal na rezofonickou kytaru a začal se věnovat akustickému blues. Krátce po vydání debutového alba ho Slovenská bluesová společnost při udělování svých výročních cen vyhlásila za Objev roku 2001 a později mu udělila i titul Bluesman roku 2002. Natočil několik alb a odehrál bezpočet koncertů. Hráč na foukací harmoniku, Matěj Ptaszek, považuje ulici za nejpřirozenější prostředí vhodné pro interpretaci blues - podobně jako hudebníci z mississipské delty. Typický je pro něj falzetový zpěv přenášený a zesilovaný autenticky - mosaznou troubou starého gramofonu. Společné vystoupení těchto dvou pozoruhodných hudebníků vám dává pocit, že sedíte v obýváku a posloucháte starou desku, kterou jste náhodou našli na půdě - blues v jejich podání je radostné, hravé a nespoutané.