Účinkující
Vše
  • Všechny
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2004
  • 2003
  • 2002
  • 2001
  • 2000
  • 1999
  • 1998
  • 1997
  • 1996
  • 1995
VŠE| A| B| C| D| E| F| G| H| CH| I| J| K| L| M| N| O| P| Q| R| S| T| U| V| W| X| Y| Z

Matěj Ptaszek


Na Jazz Goes to Town zahrál s kapelou

Historie/Popis

Slovenský hráč na resofonickou kytaru Ľuboš Beňa a Matěj Ptaszek, český profesionální pouliční bluesman, se vracejí k tradiční formě černošské hudby 20. a 30. let minulého století. Resofonická kytara, či dobro, původní vynález slovenských emigrantů bratrů Dopjerových z roku 1927, se v Beňových rukách stává rytmicky nesmírně přesným a citlivým nástrojem. Beňa putoval za autentickým pouličním blues do oblastí amerických států Mississippi, Arkansas a Tennessee. Na jeho interpretaci je poznat zkušenost s lidovým, uvolněným a skromným pojetím této hudební formy. Na slovenské bluesové scéně není žádným nováčkem. Začínal v roce 1995 v rodné Skalici jako kytarista bluesrockového Trdelník Bandu. Později pod vlivem setkání s rakouským bluesmanem Hansem Thessinkem na trnavském Dobrofestu přesedlal na rezofonickou kytaru a začal se věnovat akustickému blues. Krátce po vydání debutového alba ho Slovenská bluesová společnost při udělování svých výročních cen vyhlásila za Objev roku 2001 a později mu udělila i titul Bluesman roku 2002. Natočil několik alb a odehrál bezpočet koncertů. Hráč na foukací harmoniku, Matěj Ptaszek, považuje ulici za nejpřirozenější prostředí vhodné pro interpretaci blues - podobně jako hudebníci z mississipské delty. Typický je pro něj falzetový zpěv přenášený a zesilovaný autenticky - mosaznou troubou starého gramofonu. Společné vystoupení těchto dvou pozoruhodných hudebníků vám dává pocit, že sedíte v obýváku a posloucháte starou desku, kterou jste náhodou našli na půdě - blues v jejich podání je radostné, hravé a nespoutané.