Traditional Jazz Studio Pavla Smetáčka (CZ)
Členové kapely
Historie/Popis
Soubor založili v Praze v roce 1959 Pavel Smetáček, klarinetista, saxofonista, skladatel, aranžér, publicista a diplomat, jeho bratr Ivan Smetáček (tuba), dále Antonín Bílý (klavír), Luboš Zajíček (trubka), Jaroslav Fuksa (trombon) a další kolegové. K nim později přibyl saxofonista Hanuš Berka. Během padesáti let se z jazzové formace stala jedna z nejrespektovanějších hudebních firem kdysi československé a posledních dvacet let české provenience. Traditional Jazz Studio koncertovalo v klubech a na festivalech, hrálo na plesech a vernisážích, účastnilo se divadelních představení, účinkovalo v televizi i ve filmech (Až přijde kocour Vojtěcha Jasného) a samozřejmě taky točilo mnoho singlíků, ípíček, elpíček (10) a cédéček (cca 10) - v posledních letech vyšlo kapele CD k čtyřicetinám (1999), k pětačtyřicetinám (2004), autorské CD Pavla Smetáčka (2005), CD věnované J. Ježkovi, Dr. Smetáčkovi, také vyšlo supraphonské album k padesátinám (2009) a ještě se chystá dvojCD k témuž výročí (2009). TJS hrálo často v zahraničí – v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Španělsku, Norsku, Velké Británii, Francii, USA (Texas, Louisiana), Rusku, na Ukrajině, v Ázerbájdžánu, Čečně, Dagestánu a také na Kanárských ostrovech. Zpočátku se skupina důsledně zaměřovala na autentickou rekonstrukci jazzové klasiky 20. let (J. Oliver, Armstrongova Hot Five a Hot Seven, K. Ory, J. R. Morton, G. Lewis), ale poměrně záhy ji ve snaze o vyjádření kontinuity hudebního vývoje citlivě začala přizpůsobovat technickým a improvizačním možnostem svých hráčů, stále častěji čerpala za stylově modernějších období vývoje žánru. Soubor debutoval v r. 1960 v televizi, roku 1962 se uvedl na mezinárodní přehlídce v Karlových Varech a v Drážďanech. V Praze si velmi rychle získal svůj okruh publika. Kapela si cílevědomě budovala vlastní repertoár (P. Smetáček, A. Bílý), pravidelně účinkovala v Divadle Na Zábradlí, kde se vedle koncertů podílela i na scénické hudbě. TJS nahrávalo s H. Hegerovou i E. Olmerovou (Eva Olmerová + Traditional Jazz Studio). V době vojenské služby v kapele zaskakuje E. Jegorov, později H. Berka, hledají se nové barevnosti nástrojových kombinací. Soubor získává řadu ocenění na festivalech v Düsseldorfu, v Curychu i Přerově. Od roku 1967 se TJS stává profesionální kapelou a od té doby cestuje po Evropě a má v zahraničí i dlouhodobá angažmá (Piccolo Theatro di Milano). Natáčí monotematické oliverské album Traditional Jazz Studio hraje Joe Kinga Olivera. Od počátku 70. let účinkuje TJS na řadě festivalů, jeho diskografii dominuje vlastní tvorba A. Bílého a P. Smetáčka (viz album Entomologův sen). Ve své vrcholné etapě soubor spolupracuje se špičkovými zahraničními osobnostmi jazzového světa (klarinetistou A. Nicolasem – Poslední Blues, zpěvačkou B. Bryden, saxofonisty a klarinetisty Benny Watersem a Tony Scottem), s nimiž podnikají turné po republice i po zahraničí. TJS s těmito osobnostmi také natáčí alba pro firmu Supraphon (Benny Waters & Traditional Jazz Studio). Následoval stylový posun od původního neworleanského zaměření přes raný swing kansaského typu až po mnohem modernější vlivy, jaké vedle Scotta reprezentovalo především koncertní partnerství s kvintetem protagonisty italského free jazzu G. Gasliniho (1979). Kapela se snaží oživovat také jazzem ovlivněné skladby představitelů české meziválečné avantgardy (Burian, Hába, Martinů, Křička, Schulhoff, Vačkář). Band se v té době štěpí, odchází L. Zajíček a zakládá Classic Jazz Collegium. Soubor spolupracuje s řadou symfonických orchestrů (kompozice dr. Václava Smetáčka, Antonína Bílého). Toto další období souboru dokumentuje album Ozvěny a vyznání. S kapelou za dlouhá léta existence spolupracovali také J. Stivín, R. Dašek, K. Velebný, J. Konopásek, B. Kříž, R. Ticháček, A. Vitouš. Traditional Jazz Studio sehrálo při formování českého revivalistického hnutí v šedesátých letech i v dalším vývoji naprosto zásadní roli a v zahraničí patří k historicky nejznámějším jazzovým souborům z Čech.